Czcionka: A A+ A++
Kontrast: wersja domyslna wersja kontrastowa
  • Wieruszowski Powiat z Mapą i Kompasem

  • Gmina Bolesławiec Gmina Czastary Gmina Galewice Gmina Lututów Gmnina Lubnice Gmina Sokolniki  Gmina Wieruszów

  • pomoc prawna

  •  bip1

  • Rada Powiatu Wieruszowskiego

  • epuap

Informacja dotycząca ochrony dróg Powiatu Wieruszowskiego

  • fotogaleria
  • fotogaleria

Podejmowane działania dla ochrony przed zniszczeniem 

dróg powiatowych powiatu wieruszowskiego

Wzmożone przewozy dużych ilości materiałów do budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Warszawa oraz transport zaopatrzeniowy wykonywany przez pojazdy o masie całkowitej powyżej 40 t na potrzeby dużych inwestycji o znaczeniu krajowym, w szczególności do przewozu kruszywa i piasku spowodowały konieczność wprowadzenia działań, które będą zapobiegać gwałtownemu niszczeniu naszych dróg. Drogi lokalne, powiatowe oraz gminne, w większości zbudowane już 20 lat temu, nie są przystosowane do przenoszenia tak dużych obciążeń. 

Położenie komunikacyjne powiatu wieruszowskiego sprawia też, że drogi powiatowe przejmują duży ruch pojazdów ciężarowych na kierunkach północno – wschodnim i południowo – wschodnim. 

Ochrona dróg powiatowych realizowana jest poprzez następujące działania:

  1. Zostały wyznaczone drogi o dużej pracy przewozowej i wiodącym znaczeniu komunikacyjnym dla powiatu wieruszowskiego w powiązaniu z istniejącą siecią dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych powiatów ościennych. Drogi te po dokonaniu przebudowy będą mogły pełnić rolę dróg tranzytowych przez powiat wieruszowski.
  2. Działając zapobiegawczo wobec przewidywanych zagrożeń dla stanu dróg, zachowując jednocześnie dotychczasowe warunki komunikacyjne dla podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie powiatu wieruszowskiego wprowadzono ograniczenie dopuszczalnej masy całkowitej w następujących ciągach dróg powiatowych
  • do 20t dr nr 4715 E Bolesławiec – Czastary – Sokolniki – Galewice, 4704 E Wieruszów – Jutrków – Torzeniec, 4705 E Wieruszów – Marianów – Teklinów, 4706 E Wieruszów – Osiek, 4708 E Wieruszów – Galewice, 4715 E Czastary – Sokolniki, 4712 E Sokolniki – Zdzierczyzna, 4711 E Podrysie – Zdzierczyzna – Ostrówek, 4545 E Lututów – Świątkowie, 4535 E Dymki – Chojny, 4546 E Huta – Dymki,
  • do 15t  dr nr 4502 E Walichnowy – Józefów, 
  • do 12t  dr nr 4511 E Parcice – Dolina

Jednocześnie pod znakami B-18 sankcjonującymi wprowadzone ograniczenia wprowadzono tabliczki „Nie dotyczy autobusów oraz dojazdu do posesji” pozwalające funkcjonować komunikacyjnie lokalnym podmiotom gospodarczym.

      3. W związku z budową drogi ekspresowej S8 zostały podpisane szczegółowe umowy, w których zawarte są warunki, czas trwania, miejsca przemieszczania oraz zasady odpowiedzialności wykonawców za szkody w pasie drogowym powstałe w związku z transportem materiałów do budowy S8:

  • z Firmą Budimex została zawarta umowa na korzystanie z drogi 4715 E na odcinku Sokolniki – Bagatelka
  • z Firmą Mota – Engil została zawarta umowa na korzystanie z dróg 4704 E Teklinów – dr. S8 oraz 4705 E Mirków – dr S8
  • z Firmą Dragados została zawarta umowa na korzystanie z dr 4715 E Sokolniki –  dr S8 oraz 4712 E Sokolniki – dr S8
  • z Firmą Kirchner została zawarta umowa na korzystanie z dr 4546 E Dymki – Huta – dr S8 oraz dr 4535 E Dymki – dr S8

Umowy te przewidują również wykonywanie bieżących napraw, a po zakończeniu inwestycji naprawę nawierzchni odcinków dróg objętych umowami. Na realizację powyższych umów są złożone stosowne zabezpieczenia chroniące interes zarządcy drogi. Ochrona dróg powiatowych powiatu wieruszowskiego jest realizowana w ścisłej współpracy z Komendą Powiatową Policji w Wieruszowie oraz Inspekcją Transportu Drogowego z bardzo znacznym udziałem samorządów lokalnych i mieszkańców powiatu wieruszowskiego.

      4. Zostały zatwierdzone i przyjęte 52 projekty organizacji ruchu dotyczące wprowadzenia nowej organizacji ruchu, która ma na celu ochronę dróg powiatowych oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu dla użytkowników dróg  w trakcie budowy drogi ekspresowej S8. 

Pomimo zawartych umów z wszystkimi wykonawcami drogi ekspresowej S8, ustaleniem warunków współpracy, często zdarza się nie dotrzymywanie warunków w nich zawartych, w szczególności nie dostosowywanie się do warunków nowej organizacji ruchu, oraz wprowadzonych ograniczeń, co skutkowało już nałożeniem wielu mandatów karnych na przewoźników.

Wszystkie działania do ochrony dróg, które tej pory zostały podejmowane wynikają z konieczności stosowania przepisów zawartych w ustawie o drogach publicznych. Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) zabrania się dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. Ustawodawca wskazał między innymi, iż zabrania używania pojazdów niszczących nawierzchnię drogi, poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych, niszczenia rowów, skarp, nasypów i wykopów oraz samowolnego rozkopywania drogi. Zatem wszyscy użytkownicy są zobowiązani korzystać z drogi w sposób, który nie powoduje jej niszczenia. Dotyczy to również przewoźników realizujących zadania związane z budową drogi ekspresowe S8.

  • fotogaleria
Script logo StudioStrona.pl